Toastmaster – en av de viktigste rollene i et bryllup

Tilrettelegging for et organisert og vellykket bryllup
Redaktør
Redaktør
Share
Oppdatert den 18 september, 2023

Rollen som toastmaster i bryllup er en av de største oppgavene du kan få under selve bryllupsfesten. Toastmasteren er ansvarlig for å legge til rette for et organisert og vellykket bryllup, noe som innebærer gode forberedelser.

Du skal være dirigenten under bryllupsfesten, den som har orden på ting og som kjøkkenpersonalet henvender seg til, og den som gjestene kontakter om de ønsker å holde tale eller bidra med noe underholdene i bryllupet.

Tidsskjemaet under bryllupet er det du, sammen med brudeparet, som legger opp. Taler, sanger og annen underholdning skal fordeles på en fornuftig måte. Korte talere kan komme etter hverandre, mens det etter lengre talere kanskje må være et drikkepåfyll.

Du skal holde en tett kontakt med kjøkkenet for servering, rydding og påfyll av drikke. Det er du som på forhånd kontakter ulike personer som kanskje burde holde taler, og du som tar imot telefoner fra gjester med spørsmål.

En toastmaster bør være flink til å prate med folk og tørre å snakke i forsamlinger. I tillegg er det alltid mer vellykket om hen er litt morsom og er en som klarer å holde en munter stemning og motivere mennesker til positivt syn på ting.

Les mer om ulike roller og ansvar ved bryllup her!

Hva gjør en toastmaster i bryllup?

Brudeparet skal være sikre på at alt er under kontroll, og det er din oppgave å sørge for dette. De stoler på at du tar deg av logistikken under bryllupsfesten, at du har organisert taler og sanger slik at det blir fin flyt under måltidet og etterpå.

En toastmaster skal lage en fornuftig kjøreplan og dele denne med hovmesteren slik at kjøkkenet vet når de kan servere mat og drikke, og når det passer å rydde etter rettene.

Har organisert taler og sanger

Det er din oppgave å se om taler og underholdning må spres utover og også komme etter måltidet, og du må være klar over og legge opp tid til at det kan komme uanmeldte talere/underholdning. Din hovedoppgave er å ha kontroll!

Men en toastmaster skal også hjelpe til med å holde stemningen oppe og sørge for at gjestene har det bra. Til dette bør du være omgjengelig og litt morsom. Når du skal presentere en taler, bør du vite litt om personen som du da kan presentere på en munter måte.

Leie en profesjonell – går det an?

Det går an å leie en profesjonell toastmaster, noe som koster mellom 15 000 og 25 000 kroner. En profesjonell toastmaster med erfaring vet hvor fallgruvene er, har allerede et kobbel av morsomheter som kan brukes ved introduksjoner, er vant til å ha nær kontakt med serveringspersonalet og kjøkkenet, og tar tak der det faller inn under hens oppgaver.

Leier du en toastmaster, får du en person som er på jobb og fullt fokusert på oppgaven hen har. Personen har som regel ingen koblinger til gjester eller brudepar og kan lettere håndtere gjester som oppfører seg ugreit.

Hen er vant til å lage en kjøreplan og har mange triks og ideer for hva som kan fungere i et lite, middels og stort bryllup for at måltidet og festen skal gjennomføres på best mulig måte.

Tips og regler

Det er ingen konkrete regler for en toastmaster i bryllup, men vi har noen tips du kan ta med deg videre. Et viktig ledd i din egen planlegging, er en grundig gjennomgang av dine oppgaver sammen med brudeparet slik at det ikke oppstår misforståelser dere imellom.

  • Hent inn informasjon om rømningsveier og toaletter, samt når man skal ha pauser og ca tidspunkter for de ulike leddene under festen.
  • Lag en god introduksjon om menyen
  • Forbered korte og humoristiske introduksjoner for hver taler, men pass på at det ikke blir en stand-up akt. Bruk sitater og informasjon om taleren til å presentere på en munter måte.
  • Kjøreplanen må inneholde tidspunkter for alle rettene, når det passer at det ryddes etter retten og når det kan fylles på drikke. Det bør legges inn en tissepause for brudeparet, og kanskje en benstrekk før desserten. Du må dele planen med kjøkkenet og holde tett kontakt med hovmesteren.
  • Avtal med en musikkansvarlig. Om det er planlagt sanger underveis, er det godt å ha melodi til. Enten om en av gjestene kan spille et instrument eller om melodien spilles over anlegg.
  • Husk å rette en takk til serveringspersonalet og kokker

Oppgavene til toasmasteren starter før brudeparet ankommer festen. Et kort møte med kjøkkenet for å sørge for at dere er på bølgelengde og informasjon om eventuelle endringer, er noe som lønner seg. Du må også sørge for at gjestene kommer sammen og tar imot brudeparet på en fantastisk måte!

Andre oppgaver som tilfaller en toastmaster:

  • Introduksjon av brudeparets første dans
  • Hente inn gjestene til underholdning og leker utover festen
  • Presentere talere som dukker opp underveis, eller som med vilje er flyttet ut av måltidsplanen

Viktige sider ved toastmasterrollen:

  • Vær oppmerksom
  • Ta ansvar for at ting fungerer og går som planlagt
  • Hjelp talere med spesielle ønsker, som for eksempel ved bruk av projektor
  • Vær blid, positiv og oppmuntrendre
  • Introduser med munterhet og morsomme utsagn uten å fornærme eller tråkke noen på tærne

Lykke til med rollen som toastmaster! Din jobb er viktig og krevende, men også morsom og fantastisk!