Et bryllup har alltid flere hjelper, både under planleggingsfasen og under selve bryllupsfesten. Personer med spesielle roller er til stor hjelp for brudeparet og bidrar til at bryllupsdagen blir best mulig for paret.
For enkelte kan rollen være klar og tydelig når det gjelder arbeidsoppgaver. Er du ansvarlig for spillelisten eller skal fotografere underveis i festen, er det tross alt ganske klart hva som er din oppgave. Jo, litt planlegging sammen med brudeparet må til, men ellers er rollen klar.
Andre roller i bryllup er mer diffuse. Hva gjør et vertskap, og hvem er å regne som vertskap i bryllupet? Og har en forlover flere oppgaver enn å skrive under på papirer? Hva med marskalken, hvem i all verden er det og hva gjør hen?
Vi tar tak i de vanligste rollene man har i et bryllup og sier litt om hva som normalt sett er deres oppgaver. Uavhengig av din rolle, må du ha en samtale med brudeparet om hva de legger i din rolle og hva de forventer av deg! Men vi gir noen holdepunkter og ting å tenke over.
De ulike rollenes oppgaver
Ettersom et vellykket bryllup krever en del forhåndsplanlegging og organisering, kan det overvelde brudeparet og skape unødig stress om de ikke får støtte og hjelp underveis.
Familie og venner stiller som regel villige opp og tar på seg oppgaver for å hjelpe brudeparet, så ikke vær redd for å spørre.
En del oppgaver faller naturlig inn under de enkelte rollenes ansvarsområder, mens andre oppgaver kan fordeles der det passer seg.
Vertskapet
Vertene for bryllupet kan være brudeparet selv, brudens foreldre, brudgommens foreldre eller begge foreldrepar. I noen kulturer er det fremdeles slik at foreldrene som betaler for bryllupet står som vertskap. Det er de som inviterer til bryllup og det er de som står for velkomsten og tidvis mye av planleggingen. I Norge er det ofte slik at brudeparet selv er vertskap, men at deres foreldre deler ansvaret med dem.
Foreldre og besteforeldre er ofte økonomiske bidragsytere til bryllupet og får sin takk i velkomsttalen, men er som regel ikke de som bestemmer over feiringen. Men foreldre kan være viktige støttespillere underveis i planleggingen. De kan bidra med planleggingen av bordplanen, hvem som skal inviteres, valg av tema og stil om brudeparet er usikre osv.
Videre holder foreldrene taler til sine respektive barn og ønsker svigerbarn velkommen til familien. De bidrar til å sørge for at gjestene har det bra, de danser med sine barn og hverandre for å starte dansen og de hjelper til med å frakte gavene i sikkerhet etter selskapet.
Forlovere – maid of honor og best man
Det er to personer som er alfa og omega for at et bryllup kan skje, og det er forloverne. I utgangspunktet er deres oppgave å skrive under på en forlovererklæring, men tradisjonelt er det å være forlover en stor og viktig oppgave i en bryllupsplanlegging.
I Norge bruker vi hovedsakelig ordet forlover, men de går under mange navn:
- Terne
- Maid of honor eller matron of honor (ugift/gift)
- Best man
- Marskalk
- Brudepike
Forloverne er brudeparets viktigste støtte under planleggingen og gjennom bryllupsdagen. De som blir valgt som forlovere er personer som kjenner paret godt og som paret er sikre på at vil være der for dem når det trengs. Brudeparet tar gjerne med seg forloverne når de skal finne antrekket til bryllupet, og lener seg på forloverne om noe går skeis underveis.
Videre er forloverne som regel ansvarlige for å arrangere utdrikningslag sammen med venner av paret. De står ved brudeparets side under vielsen og hjelper til med blomsterbukett og ringer. Under festen passer de ekstra på at brudeparet av og til tar pustepauser og at de drikker nok, og de holder en fin tale for brud og brudgom. De hjelper til med å pakke sammen gaver og få dem i sikkerhet etter festen.
Brudepike og brudesvenn eller brudefølge?
Det har i Norge vært vanligst å ha barn, gjerne brudeparets egne barn eller deres nevøer og nieser, som brudepike og brudesvenner i bryllupet. De har gått foran i brudens inngangsprosesjon, gjerne kastet blomsterblader eller holdt en mini bryllupsbukett.
Noen brudesvenner har hatt ansvar for ringene. Brudepikene og brudesvennene kan også gå bak bruden og bære slør eller slep.
Et brudefølge – bridal party – er ofte bruden og brudgommens venner. Disse går inn til vielsen sammen, foran bruden, og er med på å skape forventningen for brudens inngangsprosesjon. Som regel har jentene samme type kjoler eller kjoler i samme farger, og gutta er likt kledd.
I forkant av bryllupet har de som regel vært aktive hjelpere i planleggingen av både bryllup og utdrikningslag. Under bryllupet opptrer de som stemningsskapere, de pakker opp gaver og hjelper til med underholdningen.
En toastmasters oppgaver i bryllup
Vi går kort inn på hva en toastmaster er, men i og med at oppgavene til toastmasteren er mange og veldig viktige, har vi skrevet en lengre artikkel om oppgavene. Mer om toastmasteren kan dere lese her.
Kort sagt er toastmasteren bryllupsfestens dirigent! Hovedoppgaven hen har er å lage en agende, og en kjøreplan med kjøkkenet. Planen inneholder rekkefølgen for talene, sanger, retter og underholdning.
Toastmasteren presenterer talere med en munter tone, og bør være en person som er flink til å organisere og motivere, som lett snakker med mennesker og som er litt morsom. Valget av toastmasteren er ekstremt viktig for en vellykket bryllupsfest.